@import url(http://www.ascondenijs.nl/CuteSoft_Client/CuteEditor/Load.ashx?type=style&file=SyntaxHighlighter.css);@import url(/styles/editor.css); @import url(http://www.ascondenijs.nl/CuteSoft_Client/CuteEditor/Load.ashx?type=style&file=SyntaxHighlighter.css);@import url(/styles/editor.css); @import url(http://www.ascondenijs.nl/CuteSoft_Client/CuteEditor/Load.ashx?type=style&file=SyntaxHighlighter.css);@import url(/styles/editor.css); @import url(http://www.ascondenijs.nl/CuteSoft_Client/CuteEditor/Load.ashx?type=style&file=SyntaxHighlighter.css);@import url(/styles/editor.css); @import url(http://www.ascondenijs.nl/CuteSoft_Client/CuteEditor/Load.ashx?type=style&file=SyntaxHighlighter.css);@import url(/styles/editor.css); @import url(/styles/editor.css); BIOGRAFIE ASCON DE NIJS

Ascon de Nijs (1963, Vlaardingen)
Was begin jaren negentig actief als autodidact beeldend kunstenaar.
Daarna volgde hij de opleiding scenografie aan Koninklijke academie in Den Haag bij Mirjam Grote Gansey en was assistent vormgever bij Jan Versweyveld en Marc Warning.

De ontwerpen van de Nijs zijn nadrukkelijk aanwezig op het toneel en lopen uiteen van grove, ruig uitziende beelden tot sterk gestileerde ruimtes. Binnen een strak concept blijft er altijd ruimte voor speelse elementen.

Dans
Als ontwerper begon de Nijs bij Galili Dance waar hij kennis maakte met het vormgeven van toneelbeelden voor moderne dans.
Hij werkte een lange periode intensief samen met Izik Galili in zowel het binnen als buitenland (o.a. Gulbenkian Ballet, National Finish ballet, National ballet from Prague).

Ook maakte hij toneelbeelden voor diverse andere choreografen zoals; Stephen Shropshire en Anouk van Dijk bij de Noord Nederlandse Dansgroep, Arthur Rosenfeld (Meekers Uitgesproken Dans), het Scapino Ballet en Het Nationale Ballet.

Al ruim zesttien jaar is Ascon de Nijs de vaste vormgever van Guy Weizman en Roni Haver, gemiddeld creëren ze zo’n 3 à 4 producties per seizoen o.a. voor hun eigen gezelschap Club Guy & Roni ,Schauspielhaus Köln, Tanzcompagnie Nordwest, Carte Blache Noorwegen, Bitef theatre Belgrado).

Ook ontwerpt hij al enkele jaren de decors voor Leine en Roebana .

Toneel
Ascon de Nijs was gedurende vier jaar (2000-2004) mede artistiek leider van locatie-theatergroep Groen IJs.
Met deze groep werd de ultieme symbiose tussen beeld en tekst nagestreefd. Het concept en idee van een voorstelling kon zowel bij de regie als het toneelbeeld beginnen. 
Voor het jeugdtheater maakte hij door de jaren heen diverse producties o.a. bij Het Filiaal. 
Sinds 5 jaar ontwerpt de Nijs ook voor Senf en partners theaterproducties en het Bos theaterproducties zowel jeugdtheater als toneel en muziektheater.


Dit seizoen (2015-2016) maakte Ascon de Nijs het toneelbeeld voor:

Sneeuwwitje NNT /Ko van de Bosch/Roni Haver

100% self made/Jeugdtheater Maas /Arthur Rosenfeld/Hildegard Draaijer

‘4’ /Tanzcompagnie Mainz /Guy Weizman/Roni Haver

Intouchables/ Peter de Baan /Senf theaterpartners

Chez Brood /Victor Löw /Bart Chabot/Bos theaterproducties

Herz ,Seele /Leine Roebana/Stolz kwartet


komende producties ;

Light /Leine Roebana/Bindervoet Henkes/Iwan Gunawan, gamelan ensemble Kyai Fatahillah 

Happiness /Club Guy & Roni

Carousel/NNT/Asko Schönberg /Guy Weizman Roni Haver

CV
2017
Noord Nederlands Toneel/Club Guy & Roni-Carousel (in productie)

2016
Concert theater Bern-Romeo und Julia (Berlioz)
Leine Roebana- Herz/Seele
Bos theaterprodukties-Chez Brood
Senf Theaterpartners-Les Intouchables
Leine Roebana- Light
Senf theaterpartners Jelle Kuiper-Andre´ het Astronautje
De Theaterfamilie/Bruun Kuit- Buurman en Buurman worden beroemd 

Club Guy & Roni-Happiness (in productie)
Bos Theaterprodukties-Watskebeurt! (in productie)

2015
De Nationale Opera/Marcel Sijm- Reimsreisje
Opera National de Montpelier- La Clemneza di Tito 

Noord Nederlands Toneel/Ko van de Bosch- Sneeuwwitje 

Plien & Bianca/Bos theaterproducties-gaat het nog door 

Senf theaterpartners-MV 2
TanzCompany Mainz-‘4’
Maas theater/theatergroep DOX-100% self made
Kik theaterprodukties/Bruun Kuit/-IEP!

2014
The Russian chamber Ballet Theatre- Op Art
Tanzcompagnie Oldenburg/Sister company-Finale Grande Theatergroep DOX-I have a dream
Het Filiaal-Zo Plat als de Wereld (2)
De Verleiders /Bos theaterprodukties-De val van een Superman 

Leine Roebana-The smell of Bliss
Tom de Ket/Huub van der Lubbe-‘O Die Zee’ rockopera
Senf theaterpartners-Pippi Langkous
Senf theaterpartners/stichting Stroom- De Liefde Voorbij Staatstheater Mainz/Club Guy & Roni-My Private Odyssey

2013
Opera Oldenburgisches Staatsthetaer- Romeo und Julia (Berlioz) 155(Ill Skill Squad) Dox-155

Go¨tenborgs Operan Dance Company-Mama i m coming home
Senf theaterpartners- Ade`le
Leine Roebana-Snow in June
Theaterfamilie/Bruun Kuit-Buurman en buurman beginnen voor zichzelf

 Montezuma s Revenge/Dommelgraaf prod.-RUN

Senf theaterpartners/Leonie Jansen-Capetown Opera choir 

Senf theatrepartners- 50 Tinten grijs
Club Guy & Roni /Slagwerkgroep den Haag-Naked Lunch

2012
Dance Works Rotterdam/Andre Gingras- The Sweet Art of Bruising Theaterfamilie produkties/Bruun Kuit- Buuman en Buurman gaan Verhuizen Tom de Ket/Bos Theaterprodukties- Fame Over
Theatergroep Dox-Power to the people
Nordwest Tanzcompagnie-Airways
Club Guy & Roni-Midnight Rising
Leine Roebana-Next 1 & 2

2011
Club Guy & Roni/Joost van der Krieken- Modern Love (NTR Film) Leine Roebana -Gap
Tanzcompagnie Oldenburg/Club Guy & Roni- Miraculous Wednesdays Leine Roebana -Ghost Track

2010
Zuidelijk Toneel/Koos Terpstra-Shakespeares Strandfeest Leine Roebana- 172 suggesties aan een lichaam Theatergroep DOX - La Vie c’est Drole
Club Guy & Roni -Four Walls(film)
Club Guy & Roni -Alpha Boys/Four Walls

2009
Grand Theatre/Club Guy & Roni “Pinbal & Grace”
Nye Carte Blanche (N) “When Clarity Visists” –Guy & Roni Theatergroep DOX “Ticket to paradise”
Theatergroep DOX ‘Dansclick solo’s
DWA “Triologica” -Gabriella Maiorino (
Lantaren Venster prod “Kitchenette 3” .-diverse jonge makers Body Traffic L.A.(USA) “Transfigured Night” –Guy & Roni Schauspielhaus Ko¨ln (DE) “60 Years” –Guy & Roni

Theatergroep DOX “Fasten your seatbelts part 2”

2008
Noord Nederlands Toneel- “The last piece of Chaos”-Guy & Roni Sara Kroos “Bries”
Grand theatre/Club Guy & Roni –“Poe¨tic Disasters” Tanzcompagnie Stadstheater Oldenburg(DE) “Heaven”-Guy & Roni Lantaren Venster prod. “Kitchenette 2”-diverse jonge makers Theategroep DOX –“Fasten your seatbelts part 1”

2007
Jeugdtheater Het Filiaal “Zo plat als de wereld”
Kristina Dechatel “Panic Picnic”-Sacha Steenks
Meekers Uitgesproken Dans “Poedelprijs”
DWA “ZOO” –Gabriella Maiorino
Grand Theatre/Club Guy & Roni-“Poetic Disasters 1” Toneelgroep Amsterdam –“Tragedie” (assistentie Marc Warning)

2006
Noord Nederlands Toneel “Soledad” –Guy & Roni
Meekers Uitgeproken Dans “Timboektoe Trio’s”
Lantaren Venster prod. “Helsinki”-Chaouki El Offir
Meekers Uitgesproken Dans-“Till wel lose it”-Rosenfeld /Texido
DWA “Anarchistas”-Gabriella Maiorino
Grand Theatre /Club Guy & Roni “All is Well”
Toneelgroep Amsterdam “Madame de Sade” (assistentie Malgorzata Szczesniak)

2005 -2000
Itzik Galili ’s vaste vormgever bij NND/Galili dance en div. buitenlandse producties(o.a.Gulbenkian/Finish National Ballet)
Lantaren Venster “Woyzeck” –Chaouki El Offir en “Kitchenette 1”
Opera “Don Giovanni” –Arrezzo Ensemble (ad hoc prod.)
Scapino Ballet “Mana”-Keith Derrick Randolph
Guy & Roni ’s vaste vormgever ,producties in binnen en buitenland Toneelgroep Amsterdam (assistenties voor Jan Versweyveld/Marc Warning) Artistiek leiding en vormgever theatergroep “Groen IJs”( locatie voorstellingen) De Kunstbende ’s vaste vormgever .
Vormgeving van musea en tentoonstellingen als lid van “De Kaai” (vormgevers collectief)

1995-2000
Het Nationale Ballet “La gaze de Rideaux”-Sue Pond
Itzik Galili ’s vaste vormgever bij NND/Galili dance en div. Buitenlandse producties (o.a. Nye carte Blanche/Nat.ballet Tsjechie¨)
Productiehuis ’n Meeuw-diverse jeugdtheater producties
Opera “Pagliacci” (ad hoc prod)
Tentoonstellingen voor de Provincie Zuid Holland

Vaste vormgever van musicals , Jeugdtheater Zuid Holland-Theo Ham

1995 –1985
Afgestudeerd richting Scenografie aan de Koninklijke Academie voor beeldende Kunsten Den Haag.
2 jaar werkzaam op de rekwisieten /special effects afdeling van de Nederlandse Opera 6 jaar als beeldend kunstenaar, exposities van beelden en schilderijen/workshops
8 jaar werkzaam als technicus/ decorbouwer bij div. gezelschappen. 

English CV;

Ascon de Nijs,(stage design and costumes);

After he graduated in 1992 on the royal Academy in the Hague in scenography he worked for a long time with modern dance choreographers on the international stages.

First with Itzik Galili (Gulbenkian Ballet Lisbon; Finnish National ballet; Chec Nat Ballet Prague; Icelandic Dance Company) and the last 15 years with Guy Weizman en Roni Haver (Shauspielhaus Köln; Götenborg Opera; Ballet Moskwa; Oldenburgisches Staatstheater; Ballet du Nord ;Staatstheater Mainz).

In Holland he makes stage designs for both theatre plays,musical theatre ;modern dance,cabaret and opera ''''''''''''''''''''''''''''''''s.

His work diverges from rough and unpolished images to clean and styled designs, with always lots of dynamic and playful elements.


Recent opera’s  he designed are a new version of Viaggio a Reims for the Dutch National Opera and a rock opera in the open air in the province Zeeland based on the Odyssey.

With Jorinde Keesmaat he worked before on  ‘La Clemenza di Tito for The Opera National de Montpellier.

In January 2016 the Stadttheater Bern brings a new version of  ‘Romeo and Julia’ (Berlioz) which de Nijs designed under direction of Guy Weizman. 



PERS

Over Pinball and Grace(Club Guy & Roni);
"1,2,3 go, play and die" melden de bordjes. Lampjes knipperen, een stellage vormt een extra obstakel.

op een gegeven moment schieten dansers in grote rubberen banden zelf als ballen over de vloer. Pinball and Grace speelt zich af in, jawel, een flipperkast(pinball machine).
Het is een originele vondst van het choreografenduo Guy Weizman en Roni Haver en ontwerper Ascon de Nijs om acht dansers en zes musici speelbal van hun spel te maken, van hun lust in kicks.
(Volkskrant)

Over Buurman en Buurman gaan verhuizen(Senf theaterprodukties);
Tenslotte moet zeker nog het decor benoemd worden. Geen enkele moeite is gespaard, zo lijkt het.

Op het podium staat een prachtig gemaakt huis met afmetingen die in de buurt komen van een klein huisje. Het decor maakt het mogelijk om de enthousiaste verhuispogingen van de buurmannen op een leuke manier vorm te geven.

(Musical Reports)

De liedjes van(Ivo de Wijs) zijn eenvoudig en vrolijk en het hoekhuisdecor beweegt zich inventief naar alle gestuntel.

(Volkskrant)

Het is vernuftig wat je soms te zien krijgt. Alleen het openen van het toneeldoek al. Maar ook de verhuizing van Buurman, waarbij al het meubilair in één rit met een skelter wordt gedaan

(Metro)

De voorstelling rust op actie en voortdurend gesleep met attributen 
in de hoop dat alles goed afloopt.Dit lukt.
Met de onverklaarbare hulp van
 een multifunctioneel vloerkleed.
(Dagblad van het Noorden)

Over Myrrh and Cinnamon(Club Guy & Roni);
IJsschotsen hangen als mobiles boven de blanke vloer.Het licht maakt een wonderlijk schouwspel van dit bewegende decor samen met de warmte en de poëzie die het stuk uitstraalt, vormt het een prachtige balans.(Rotterdams Dagblad)

Over Shakespeare Shuffle(Meekers);
De beeldende kracht van de voorstelling wordt versterkt door een paar uitgekiende decorstukken.
Door ze om te draaien of te kantelen ontstaan er steeds weer nieuwe mogelijkheden voor de dansers. Ze kunnen er achter verdwijnen of er inlopen en dan weer er onder schuilen.
(Rijn en Gouwe)

Over Pagliacci(Stg. Pagliacci);
Het Droste-effect van Pagliacci (een verhaal in een verhaal)kreeg een extra laag doordat het tijdelijke van de circustent in het park zo mooi overeenkomt met het tijdelijk van een groep komedianten in het operadorp.In de inventieve regie van Annerieke Groen en de al even slimme vormgeving van Ascon de Nijs werd dit effect versterkt, omdat de dorpsbewoners als toeschouwers in hedendaagse kledij plaats namen op kratjes voor de echte toeschouwers.(Trouw)

De opera zelf is speels en circusachtig vormgegeven, met tal van onverwachte gebeurtenissen, doortrapte decorvondsten.
(Utrechts Nieuwsblad) 

Over In Remains/Call it a day(Galili Dance;
Dat voorspelde al dat het niet zou gaan om een van vrolijkheid overlopend avondje en dat werd het ook niet. We zien dolende, eenzame, verloren zoekende zielen in fraai belichte, effectief troosteloze toneelbeelden (van Ascon de Nijs), zowel in Anouk van Dijks Call it a day als in In Remains van het koppel Roni Haver/Guy Weizman.
(NRC)